Sunday, April 18, 2010

Cermin diri dulu

Hujung minggu mcm ni tak tahu nak tgk citer pe. Lepas habis debaran AF, tune in jap kat tv3. Ni nak komen sikit psl audition mentor kat tv3. Adui, sakit kepala aku tengok yg dtg audition tu. Pujian atas usaha mereka yang berusaha dtg demi mngejar cita-cita nak jd penyanyi. Tapi bila orang kata suara korang tak sedap dan tak leh nyanyi, terimala kenyataan tu. Kenapala sampai nak nangis-nangis mcm org hilang akal, pastu nak marah-marah. Kelakarla diaorang ni, memalukan diri sendiri je. Sakit telinga dgr korang menjerit. Tapi itulah manusia, setiap orang ada sifat dan karakter sendiri. Dalam nak mengejar impian yang kita kejar, kenalilah dulu potensi diri. Kalo 4 kali ujibakat direject, pergi audition program lain pn direject, so cepat2la sedar yang diri tu takde bakat dan cubala cr peluang lain. Banyak lagi kerja yang boleh dilakukan, tapi mungkin semua org nak jd artis sebab artis boleh hidup mewah, popular. Tapi kena la ingat dalam dunia ni semua kerja perlu usaha, takde usaha, takdela kerja yer. Bukan senang2 tergolek dok jer.

Siapa pun kita, apa pun perwatakan kita, bagaimana pun kita jalani hidup, yang pastinya semua orang mempunyai impian dan cita-cita. Sebab itu ada yang sanggup melakukan apa saje asal apa yang diingini tercapai. Ada yang sanggup berhabis beribu2 ringgit memberi suapan, menggadai maruah dan hidup atas penderitaan orang lain.

Biarlah kejayaan itu lambat dicapai tetapi jalan yang dipilih itu diredhai. Berusahalah sebaik2nya, okey??.

Potensi diri merupakan kemampuan, kekuatan, baik yang belum terwujud mahupun yang telah terwujud, yang dimiliki seseorang, tetapi belum sepenuhnya terlihat atau dipergunakan secara maksimum.

For sharing, aku kutip info bawah ni dr wikipedia. Jum tengok diri kita kategori ape..Menurut Howard Gardner, potensi yang terpenting adalah intelegensi, iaitu:

1. Intelegensi linguistik,
Intelegensi yang menggunakan dan mengolah kata-kata, baik lisan mahupun tulisan, secara efektif. Intelegensi ini antara lain dimiliki oleh para sastrawan, editor, dan journalist.
(p/s : ha ni mcm karam singh walia...pandai dia berperibahasa )

2. Intelegensi matematis-logis
Kemampuan yang lebih berkaitan dengan penggunaan bilangan pada kepekaan pola logika dan perhitungan.
(p/s: aku takde potensi nie sebab aku tak pandai bab kira-kira ni , kena guna kalkulator br jalan. nama je budak account, tapi sifir pun aku tak hafal)

3. Intelegensi ruang
Kemampuan yang berkenaan dengan kepekaan mengenal bentuk dan benda secara tepat serta kemampuan menangkap dunia visual secara cepat. Kemampuan ini biasanya dimiliki oleh para arkitek

4. Intelegensi kinestetik-badani
Kemampuan menggunakan gerak tubuh untuk mengekspresikan gagasan dan perasaan. Kemampuan ini dimiliki oleh aktor, penari, atlet dan ahli bedah.

5. Intelegensi muzikal
Kemampuan untuk mengembangkan, mengekspresikan dan menikmati bentuk-bentuk muzik dan suara. Kemampuan ini terdapat pada pencipta lagu dan penyanyi.
p/s : yang dtg audition mentor kat tv td, yang marah2, nanges sebab tak leh nyanyi, mst diaorang takde intelegensi muzikal kot)

6. Intelegensi interpersonal
Kemampuan seseorang untuk mengerti dan menjadi peka terhadap perasaan, motivasi seperti yang dimiliki oleh seserang motivator dan fasilitator.

7. Intelegensi intrapersonal
Kemampuan seseorang dalam mengenali dirinya sendiri. Kemampuan ini berkaitan dengan kemampuan berefleksi(merenung) dan keseimbangan diri.

8. Intelegensi naturalis
Kemampuan seseorang untuk mengenal alam, flora dan fauna dengan baik.

9. Intelegensi eksistensia
Kemampuan seseorang peka menjawab persoalan-persoalan tentang keberadaan manusia, seperti apa makna hidup, mengapa manusia harus diciptakan dan mengapa kita hidup dan akhirnya mati.



No comments:

Post a Comment